Purjehtimassa kohti kestävää metanolintuotantoa

kirjoittaja

in

Merenkulku on olennainen osa maailman taloutta, mutta ilmeinen haaste on sen ympäristövaikutusten vähentäminen. Perinteiset merenkulussa käytetyt polttoaineet ovat merkittäviä saastuttajia, jonka vuoksi tiukemmat säädökset näkyvät horisontissa. Juuri siksi metanolin rooli vaihtoehtoisena polttoaineena voi auttaa merenkulkualaa navigoimaan kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Metanolilla on useita ominaisuuksia, jotka tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon merenkulun polttoaineeksi. Verrattuna perinteisiin polttoaineisiin, kuten raskas polttoöljy, metanoli palaa puhtaammin ja tuottaa huomattavasti vähemmän rikkioksideja (SOx) ja typpioksideja (NOx)1. Myös metanolin saatavuus on hyvä. Sitä voidaan tuottaa erilaisista raaka-aineista, kuten maakaasusta ja biomassasta sekä talteen otetusta hiilidioksidista. Metanolin käyttöön merenkulun moottoreissa tarvittava teknologia on jo pitkälle kehittynyttä, mikä tekee siitä suhteellisen riskittömän vaihtoehdon laivayhtiöille.

Hyvänä esimerkkinä kaupallisesti toimivasta aluksesta, joka käyttää metanolia polttoaineenaan on Stena Linen Stena Germanica. Stena Line on yksi maailman suurimmista lauttayhtiöistä2 ja Stena Germanica oli ensimmäinen metanolia polttoaineenaan käyttävä alus. Stena Line uudistaa myös muun laivastonsa konehuoneita metanolin käyttöön sopivaksi.3,4

Vaikka metanoli tarjoaakin merkittävää edistystä perinteisiin polttoaineisiin verrattuna, on tärkeää tunnistaa poikkeavuudet metanolin valmistusperiaatteissa. Tällä hetkellä suurin osa metanolista tuotetaan fossiilisista polttoaineista, kuten maakaasusta (harmaa metanoli), mikä aiheuttaa tuotannon ja käytön aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä. Vaikka metanolin käyttö auttaa vähentämään SOx- ja NOx-päästöjä, sitä ei voida kutsua kestäväksi polttoaineeksi, koska se ei ole uusiutuvaa.

Tästä huolimatta kehitys kohti uusiutuvan metanolin tuotantoa on kiihtyvää. Biometanolia voidaan pitää metanolin kestävimpänä muotona, ja sitä tuotetaan esimerkiksi puuperäisestä jätteestä tai muusta biomassasta. Lisäksi metanolia voidaan tuottaa käyttämällä elektrolyysiä, jossa vesi jaetaan vedyksi ja hapeksi ja siten syntetisoidaan metanolia vedyn ja talteen otetun hiilen avulla. Myös metanolin syntetisointi sähköllä on mahdollista. Yritykset kuten LiquidWind ovat eturintamassa kehittämässä ja laajentamassa kestävän metanolin tuotantoa5.

Koska siirtyminen metanolin käyttöön merenkulussa on jo käynnissä, myös markkinat tälle uusiutuvalle metanolipolttoaineelle ovat kasvavat. Uusiutuvalla metanolilla voi olla merkittävä vaikutus merenkulkualan muutoksessa. Vähentämällä päästöjä ja lieventämällä ilmastovaikutuksia se voi auttaa luomaan kestävämmän meriliikennejärjestelmän. Kun uusiutuvan metanolin tuotanto jatkaa laajentumistaan, voimme odottaa tämän lupaavan puhtaan polttoaineen laajempaa käyttöönottoa tulevina vuosina.

1 https://www.iea-amf.org/content/fuel_information/methanol

2 https://stenaline.com/about-us/our-ships/stena-germanica/

3 https://www.wartsila.com/media/news/27-06-2023-wartsila-to-accelerate-stena-line-s-decarbonisation-journey-through-methanol-conversions-3289536

4 https://www.lr.org/en/knowledge/press-room/press-listing/press-release/lr-to-support-the-retrofit-of-two-stena-line-ferries-to-methanol/

5 https://www.liquidwind.com/emethanol


Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *