Purjehtimassa kohti kestävää metanolintuotantoa

kirjoittaja

in

Merenkulku on olennainen osa maailman taloutta, mutta ilmeinen haaste on sen ympäristövaikutusten vähentäminen. Perinteiset merenkulussa käytetyt polttoaineet ovat merkittäviä saastuttajia, jonka vuoksi tiukemmat säädökset näkyvät horisontissa. Juuri siksi metanolin rooli vaihtoehtoisena polttoaineena voi auttaa merenkulkualaa navigoimaan kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Metanolilla on useita ominaisuuksia, jotka tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon merenkulun polttoaineeksi. Verrattuna perinteisiin polttoaineisiin, kuten raskaaseen polttoöljyyn, metanoli palaa puhtaammin ja tuottaa huomattavasti vähemmän rikkioksideja (SOx) ja typpioksideja (NOx)1. Myös metanolin saatavuus on hyvä. Sitä voidaan tuottaa erilaisista raaka-aineista, kuten maakaasusta ja biomassasta sekä talteen otetusta hiilidioksidista. Metanolin käyttöön merenkulun moottoreissa tarvittava teknologia on jo pitkälle kehittynyttä.

Hyvänä esimerkkinä kaupallisesti toimivasta aluksesta, joka käyttää metanolia polttoaineenaan on Stena Linen Stena Germanica. Stena Line on yksi maailman suurimmista lauttayhtiöistä2 ja Stena Germanica oli ensimmäinen metanolia polttoaineenaan käyttävä alus. Stena Line uudistaa myös muun laivastonsa konehuoneita metanolin käyttöön sopivaksi.3,4

Vaikka metanoli tarjoaakin merkittävää edistystä perinteisiin polttoaineisiin verrattuna, on tärkeää tunnistaa poikkeavuudet metanolin valmistusperiaatteissa. Tällä hetkellä suurin osa metanolista tuotetaan fossiilisista polttoaineista, kuten maakaasusta (harmaa metanoli), mikä aiheuttaa tuotannon ja käytön aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä. Vaikka harmaan metanolin käyttö auttaa vähentämään SOx- ja NOx-päästöjä, sitä ei voida kutsua kestäväksi polttoaineeksi, koska se ei ole uusiutuvaa.

Tästä huolimatta kehitys kohti uusiutuvan metanolin tuotantoa on kiihtyvää. Biometanoli on yksi metanolin kestävimmistä muotoista ja sitä voidaan tuottaa esimerkiksi puuperäisestä jätteestä tai muusta biomassasta. Lisäksi metanolia voidaan tuottaa hiilidioksidista ja vedystä hyödyntämällä elektrolyysin avulla valmistettua vetyä ja muusta prosessista talteen otettua hiilidioksidia. Elektrolyysissä vesi muunnetaan sähkön avulla vedyksi ja hapeksi. Hiilidioksidi ja vety voidaan katalyytin avulla muuntaa metanoliksi. Yritykset, kuten LiquidWind, ovat eturintamassa kehittämässä ja laajentamassa kestävän metanolin tuotantoa5.

1 https://www.iea-amf.org/content/fuel_information/methanol

2 https://stenaline.com/about-us/our-ships/stena-germanica/

3 https://www.wartsila.com/media/news/27-06-2023-wartsila-to-accelerate-stena-line-s-decarbonisation-journey-through-methanol-conversions-3289536

4 https://www.lr.org/en/knowledge/press-room/press-listing/press-release/lr-to-support-the-retrofit-of-two-stena-line-ferries-to-methanol/

5 https://www.liquidwind.com/emethanol


Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *